söndag 18 januari 2015

Makraméampel

Jag har tänkt att göra det här så länge och idag när koriandern behövde en plats tills den ska ner i maten imorgon var det dags - jag knöt en Makraméampel. Det var inte alls särskilt svårt. Såhär gjorde jag:

  1. Klipp åtta lika långa snören
  2. Gör en redig knut i botten och placera den på botten av krukan (krukan är placerad upp och ner)
  3. Gör dubbel råbandsknop (okej, vet inte om det heter så men jag tror det) och se till att alla knutarna är i samma avstånd från den stora knuten i botten.
  4. Dela sedan upp de två snörena från varje knut och knyt ihop med ett snöre från knuten bredvid. Så att det blir som ett nät ungefär. 
  5. Därefter är det bara att improvisera. Jag knöt ihop alla snören till en knut och fäste sedan vid fönstret, men man kan använda sig av träkulor eller ha mindre avstånd mellan knutarna och göra ett större nät eller vad man nu känner för. Men jag nöjer mig när det ser ganska enkelt ut.
Mycket nöje!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar