onsdag 18 februari 2015

Äpplechips


På Instagram idag visade jag en film där jag förberedda äpple chips och mangoremmar. Mangoremmarna smakade supergott men fastnade lite i pappret (hade in dem för länge alternativt gjorde det för tunt) så slutresultatet får inte komma med på bloggen. Men så här gör man i alla fall:

Mangoremmar
  1. Mixa fryst eller färsk mango till en puré. Den ska inte vara helt renig, utan typ krämig utan klumpar
  2. Bred ut purén tunt på ett bakplåtspapper (jag tyckte det var lite knixigt med en slickepott så jag la ett annat bakplåtspapper över och kavlade)
  3. Sätt in i ugnen på 50-75 grader i cirka fem timmar. Den ska sluta vara kladdig
  4. Skär ut remsor och rulla ihop
  5. Förvara i en tät burk i kylen
Äpplechips
  1. Skiva ett syrligt äpple i cirka 4mm tjocka skivor (jag använde pink lady)
  2. Sprid ut dem på en plåt och krydda med kanel och kardemumma. Jag gick lite överstyr när jag filmade samtigt, men försök ha ett tunt lager på båda sidor
  3. Låt stå i ugnen i cirka 5 timmar.
Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar