fredag 6 februari 2015

Avokadoträd



Någon gång innan jul (fast nu när jag tänker på det var det nog i november) så bestämde jag mig för att plantera två avokadokärnor. Då jag har blivit helt såld på grönska i lägenheten tänkte jag att det vore extra kul att odla eget. Så så fick det bli. Det var hur lätt som helst, och när de väl tog fart har de växt som bara den. Idag planterade jag om dem för första gången (vilket jag aldrig gjort med någon växt någonsin förr) så tänkte jag få fota innan de eventuellt dör (håll tummarna).

Såhär gör man:
  1. Tvätta rent avokadokärnan och lägg den att torka på ett hushållspapper (tar typ en vecka har jag för mig)
  2. När den torkat kan du skala av det yttersta lagret (kan du göra det innan det gått en vecka, så behöver du inte vänta mer)
  3. Lägg den i en kruka med spetsen upp och täck med lite extra jord. Vattna.
  4. Ställ den på något varmt ställe och täck med en plastpåse (jag ställde min ovanför elementet och såg till att plastpåsens öppning var så att värmen kunde komma in. Plastpåsen blir som ett sorts växthus
  5. Vänta... det tog flera veckor innan något hände men en dag såg jag hur kärnan hade spruckit
  6. När "stammen" började ta i plastpåsen tog jag bort plasten och så har den bara fortsätt växa sedan dess. 
Tips!
  • När jag åkte bort tre veckor över jul så satte jag plastpåse på mina andra växter med, och de klarade sig! 
  • Den lilla krukan bredvid den nedersta avokadon är en chiliplanta där jag bara planterade fröna från en chili och plastade in. Också kul!

Den översta avokadon med mindre blad hade mycket bättre rotsystem och hade växt åt båda hållen medan den nedersta, med de stora bladen endast hade växt uppåt. Jag ska ge bort en i födelsedagspresent till min kompis som har lovat bygga ett redigt växthus på sin tomt, så då tänker jag att den med det bra rotsystemet har störst chans att överleva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar