tisdag 10 mars 2015

Födelsedagskort: Digi-stamp

Förra veckan hade jag inte mindre än tre nära & kära som fyllde år och det kräver ju lite kortskapande. Inte för att jag klagar. Att göra kort är något jag verkligen uppskattar! Det går ganska snabbt, man kan experimentera med olika medium och det är väldigt rogivande. Den senaste tiden har jag blivit helt besatt av att färglägga digi-stamps med ProMarkers. Jag blir ofta sittande sent på kvällarna och provar olika skuggningar. Stämplarna finns att hitta på bland annat pinterest och det enda man behöver tänka på är att skriva ut dom på ett bra, lite tjockare papper som inte "blöder", tex ett papper som heter 4cc. Detta kortet fick min fina mamma på sin födelsedag i lördags och de andra två korten, som jag såklart glömde fota, är i samma stil men med andra motiv och andra färger på papperna. 


Förutom de mönstrade papperna och stämpeln har jag använt pappersblommor, en brad, spetstejp och (såklart) min dymo till att göra texten. Den passar verkligen till allt! Det som är så bra med digi-stampsen är att man kan göra samma grund av kortet men variera stämpeln efter vem mottagaren är. Extra bra när man har många kort att göra på lite tid eller när det är dags att göra julkort. Om du, som jag, är nybörjare på det här med ProMarkers och att jobba med skuggor och färgskiftningar så kan jag tipsa om att det finns hur många tutorials som helst på youtube där superduktiga människor går igenom exakt hur de arbetar fram en bild. Jag tyckte det var skönt att kolla på några olika klipp först så jag i alla fall hade koll på hur jag kunde börja. Det finns ju såklart många olika sätt att måla på så när man väl har kommit igång är det bara att prova sig fram till en stil man tycker om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar