tisdag 10 mars 2015

Frivoliteter



För något år sedan blev jag lite förälskad i Handarbetaren och hennes olika tekniker. Det började med att jag stickade Trefilmströjan till min systerson och därpå fortsatte det. Något som jag lärde mig var att göra frivoliteter, eller jag tror man också kan kalla det knyppling, lite osäker. Dock så valde jag att göra med nål istället för med ett sånt där litet verktyg hon använder sig av. Jag köpte docknålar från Panduro, vilka fungerar alldeles utmärkt. Tänk på att det måste vara nål som man kan trä tråden igenom. Jag gjorde den lilla blomman och avancerade sedan till kragen, som visas i bilderna ovan.


 
OBS: Ryan Goslings band. Han sjunger! Swoon
Maskor:
  1. Trä tråden genom nålen och låt en bit vara kvar, denna kommer du använda för att knyta fast varje båge eller cirkel sen. 
  2. Låt en del vara löst så du kan fästa tråden när du är färdig (se 16s in i klipp)
  3. Lägg tråden runt tummen och fånga upp den nedersta tråden. Dra åt (ca 20s in)
  4. Lägg tummen runt pekfingret och fånga upp den bakersta tråden. Dra åt (ca 30 s in)
  5. Nu har du gjort två maskor. 
Gör så många du vill ha innan du ska göra en ögla, som man gör för att nästa cirkel eller båge ska kunna haka i. Jag gjorde 6 maskor 1 ögla, 6 maskor 1 ögla 6 maskor på min.

Ögla:
  1. Gör precis som en maska fast dra inte åt tråden hela vägen ner (se 55 s in i klipp)
  2. Dra ner
Börja på ny form:
  1. Lägg nålen tätt intill knuten på den cirkel eller båge du redan gjort
  2. Gör maskor som vanligt
  3. Tänk på att "knutarna" på maskorna kommer på det håll du fångar upp tråden på 
Fästa dem i varandra (ca 2.35s in):
  1. Gör maskor som vanligt (i mitt fall 6 stycken)
  2. När du kommer till öglan, trä nålen igenom den öglan du vill fästa i istället för att göra en ny. Kroka fast tråden och dra tillbaka ut. 
  3. Fortsätt sedan med maskorna
Cirkel (ca 1.30s in i klipp)
  1. Dra nålen igenom men inte hela vägen
  2. Dra den lösa tråden igenom men se till så att öglan du har längst ner inte dras igenom. Håll ett finger eller något för att hindra den att dras igenom maskorna.
  3. Trä nålen igenom öglan i botten och knyt. 
Båge (ca 3.05s in i klipp)
  1. Gör samma som cirkeln fast istället för att låta öglan i botten vara kvar så drar du igenom hela alltet och knyter.
Ursäktar att jag försvinner ur bild ibland. Till nästa gång ska jag byta objektiv så jag kan zooma ut lite mer tror jag. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar