onsdag 25 mars 2015

Penselhållare i lera


Temat för Monthly Makers denna månaden är lera. Det är något som jag inte har arbetat jättemycket med men det är ju det som är meningen med hela utmaningen. Att utvecklas och prova nya saker och det är så himla roligt! Jag har lite svårt att skapa bara för skapandets skull och vill gärna hitta en användning för de saker jag gör. Även om själva tillverkningen är rolig känns det så onödigt att slösa tid och material på något som bara kommer bli liggande i en låda. Därför fick jag klura ett tag innan jag kom på vad jag faktiskt behöver och resultatet blev en hållare för penslar. De mår ju inte särskilt bra av att stå med borsten ner i vatten och liggande på bordet blir det mest stökigt. Jag lägger alltid en hand eller något i kladdet och så kletar det av sig på pappret, och ja, resten kan ni nog lista ut. 


Den är gjord av lufttorkande lera och mönstret är, precis som här, gjort med korken till en tuschpenna. Jag passade faktiskt på att göra två stycken när jag ändå var igång. Den andra gjorde jag lite större och tänkte använda i köket till kladdiga slevar. Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska måla någon av dom. Det får jag klura på lite till! 


17 kommentarer:

  1. Alltså!!! Varför har jag inte tänkt på detta? Det är ju genialiskt! Jag som du kladdar alltid ner skrivbord, mig själv och pappret jag målar på därför att jag inte kan hålla reda på penslarna. Ska se om jag inte gör en sånhär jag också!

    SvaraRadera
  2. For en utrolig bra idé! Og resultatet ble jo så fint! :)

    SvaraRadera
  3. Smart!!! Och snyggt!
    Blir sugen att härmas!
    Ska sätta mig tillsammans med dottern och greja med lera någon dag, kanske blir det något sånt här då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja men gör det! Ska bli roligt att se resultatet :)

      Radera
  4. Wow, vilken superbra idé! Måste nog smått låna denna idé och prova göra en själv. Så himla fint med mönstret också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Ja prova! Det är busenkelt :)

      Radera
  5. Åh har sett en liknande på Pinterest, fast den var nog blå, men så himla smart grej! Det var nog bland mina första pins så jag hade helt glömt bort den, men tack för påminnelsen nu måste jag ju också göra en! Snyggt blev det ju också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är alltid roligt att kunna inspirera :)

      Radera
  6. Vilken smart idé! Tycker också om att skapa sådant som faktiskt kommer till användning, gjorde tex grytlappar i februari när det var tema återbruk och de används flitigt här hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det känns ju bara så himla onödigt att göra bara för att göra. Det är ju när man märker hur mycket man använder det man gör som skapandet är allra roligast!

      Radera
  7. Alltså så genialiskt att använda korken till en tuschpenna till mönstret! SÅ fint ju!

    SvaraRadera