torsdag 5 mars 2015

Skål av trolldeg


Jag vet inte varför jag bestämde mig för att göra en trolldeg. Jag har ju inte använt mig av det sedan jag gick på förskolan och har verkligen ingen aning om vart detta infall kom ifrån! Men det var verkligen jätteroligt och så himla enkelt. Det som tog tid var att få degen att torka ordentligt. Jag hade den nog i ugnen i sammanlagt 10 timmar eller nåt och efter cirka två timmar trodde jag att allt hade misslyckats. Men tji för att ge sig för tillslut var allt torrt!


Degen gör du genom att blanda 3 delar vetemjöl, 1-1 1/2 del vatten, 1 del salt och 1 msk olja per dl salt. Torka i ugnen, ca 80-90 grader tills degen är helt torr. Mönstret gjorde jag med hjälp av korken till en tuschpenna.



När den hade svalnat fick den lite färg och så var den klar! 

4 kommentarer:

  1. Blev ju verkligen superfint!

    SvaraRadera
  2. Så himla fin! Har haft funderingar på att göra en liknande skål till denna månads monthly makers, men kanske i fimolera eftersom det är den enda lera jag egentligen är någorlunda bekant med. Hoppas jag lyckas få till det, din blev ju helt underbar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men fimolera är ju superkul! Och så har den ju kort bränntid också vilket jag som är otålig ser som en klar fördel :) Hoppas det går bra och tusen tack!

      Radera