torsdag 2 april 2015

Anteckningsbok

När det kommer till papper och kontorsvaror är jag helt såld. Jag blir pirrig när jag kommer till pappersavdelningen i vilken butik som helst och även om det inte är planerat så måste jag nog ändå medge att jag samlar på anteckningsböcker. Pennor, klistermärken, washitejp och liknande dekorationer ska vi inte ens börja prata om! Jag kommer ihåg när jag var liten och samlade på suddgummi (och de som luktade var allra bäst). Beteendet kvarstår alltså såhär tjugo år senare, haha. I början av veckan blev jag sugen på att göra min egen anteckningsbok för att få den exakt så som jag vill. Det var så enkelt och roligt så idag gjorde jag två till. I två av dom har jag satt in vanligt vitt kopieringspapper. I den tredje blandade jag vanligt papper med vitt 220 grams och några akvarellpapper. Så nu när vi åker iväg räcker det med att jag tar med mig den boken istället för massa stora, otympliga block för olika ändamål. 

Material:

  • Tjockare papper till utsidan
  • Papper till insidan
  • Symaskin + tråd
  • Linjal och skalpell om du vill ändra storlek på boken
  • Gem


  1. Skär till papperna till den storleken som du vill ha på din bok. Mina är 21x11 cm och jag gjorde utsidan några millimeter större.
  2. Vik alla papper på mitten och bunta ihop. Säkra dom med några gem så de ligger stadigt.
  3. Sy en raksöm längst med vikningen.
  4. Klar! 

Efter det kan man dekorera framsidan som man vill, eller så lämnar man den blank. 


Sen är det bara det roligaste kvar; skriva listor, rita, planera, dokumentera och allt annat man använder sina anteckningsböcker till. 

2 kommentarer:

  1. Vilken bra beskrivning! Både papper å symaskin låter som en bra kombination, det måste jag testa :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja för dig är det ju helt perfekt ;)

      Radera