torsdag 7 maj 2015

Travelers Notebook


Jag har varit sugen på att köpa en Midori ett tag nu. Det är som ett omslag för anteckningsböcker och under samma "tak" kan du tex samla en kalender, en anteckningsbok, en dagbok och en skissbok. Så när du ska iväg har du allt samlat i din Midori istället för att ta med dig fyra olika böcker i fyra olika format. Detta kallas travelers notebook och Midori är en av tillverkarna av dessa. Jag gjorde ju egna anteckningsböcker för ett tag sedan och nu har jag äntligen gjort en egen travelers notebook. Jag ville prova att göra en själv först för att se om jag kommer ha användning för den och se vilket format jag gillar osv. Och så är det ju ett plus att bestämma färger och sådär själv. 

Det här behöver du:

  • Tyg 
  • Cardstock
  • Vliesofix
  • Snabbfållband
  • Håltång
  • Linjal & Penna
  • Sax
  • Elastisk snodd
  • Strykjärn 

  1. Börja med att mäta ut hur stor du vill att din travelers notebook ska vara. Min är 12x22 cm. Glöm inte att lägga till sömsmån på tyget. Jag lade till 2 cm. Klipp ut alla delar.
  2. Mät, nåla och pressa tyget. Stryk fast snabbfållbandet längst med hela sömsmånen. Här kan du sy med en raksöm istället. 
  3. Lägg vliesofixets klistersida ner mot tygets avigsida och stryk över hela tills det har fastnat. Ta sedan bort vliesofixets övre skyddspapper och stryk fast ditt cardstock. 
  4. Mät ut vart du vill att fästena ska sitta. Du ska göra två hål i vardera ände av själva ryggen och ett hål mitt på baksidan. 
  5. Trä en snodd igenom de fyra hålen som sitter vid omslagets rygg. Knyt ihop på insidan. Dessa kommer att hålla fast anteckningsböckerna. Vik en annan snodd dubbel och trä genom hålet på baksidan. Trä på en liten berlock eller liknande innan om du vill. 
  6. Leta upp mitten på anteckningsboken du vill använda. Trä igenom boken så att snodden håller fast boken längst med mitten. Sedan är det klart! Vill du ha fler än två anteckningsböcker kan man göra fler hål i ryggen. Man kan även använda en separat snodd och trä runt två av anteckningsböckerna och sedan trä båda igenom snodden som sitter fast i omslaget. 

Det är lite knepigt att förklara det här men bara fråga om det är något så ska jag försöka förklara bättre. Jag kanske får lägga upp någon video eller något för att visa. I vilket fall, jag blev så himla nöjd med den här! Och sugen på att göra fler, haha. Just nu har jag tre anteckningsböcker i min. En för listutmaningen jag är med i på instagram, en för anteckningar, kom ihåg och sådana saker och en som jag har skisspapper och akvarellpapper i som jag tänkte börja använda som någon slags artjournal. Den kommer att vara så himla smidig att ta med sig på semestern!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar