tisdag 5 januari 2016

Hemmagjort bodybutter och läppcerat

Varje vinter samma sak. Huden blir torr och svider. En kan tycka att huden borde vara van efter 30 vintrar, men det tycks bara bli värre. Tycker i alla fall inte att de krämer jag köpt brukar hjälpa så jag har för andra året gjort egen bodybutter. Naturligt och så himla lent. Passade även på att göra läppcerat då jag hittade lite bivax från förra året. 

Jag kommer tyvärr inte ihåg varifrån jag fått receptet till Bodybutter men jag utgick i alla fall från följande:
3/4 dl kokosolja
1/4 dl olivolja 
evt några droppar eterisk olja (jag använde mandarin. citrusdofter är mitt bästa)

Smält kokosoljan och olivoljan på svag värme i en kastrull. Låt sedan svalna i kylen tills kanterna på blandningen blir vit och det börjar bli lite grynigt. Då vispar du tills det blir krämigt. Jag valde sedan att spritsa krämen i min behållare (OBS viktig att den är ny eller steriliserad) för att det inte skulle bli några lufthål. Min blev lite lös så förvarar den i kylen ett tag, men den håller annars ett bra tag i rumsvärme.



Receptet på läppceratet kommer härifrån, men istället för vaniljpulver hade jag i eterisk olja (citrongräs).
Alltså:
10 gram bivax
5 gram kokosolja
2 msk mandelolja
evt eterisk olja

Smält allt utan doftoljan i en kastrull på svag värme. Blanda sedan i ett par droppar av den eteriska oljan och fyll upp i din behållare. Låt svalna innan du sätter på locket.



2 kommentarer:

  1. Åh, jag vill verkligen testa det receptet på body butter! Ska bara hitta en olja jag gillar först :) Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir mjukt och skönt men råkade ta ut det ur kylen och då smälte det :/ Så var försiktig. Kan ju säga att mitt badrumsgolv är väloljat nu :)

      Radera