lördag 27 februari 2016

Soffbord

Imorse hämtade mamma och pappa upp mig med bilen för att vi skulle till K-rauta och köpa hönsnät. Hönsnätet var så himla mycket dyrare än jag trodde, så jag struntade i det och kom istället hem med en furuskiva för 79 kronor. Detta då mitt tidigare soffbord var en bänk som var så himla vinglig  och smal. Så jag bestämde mig för att pröva att bygga ett eget soffbord. Jag letade genom hela hemmet efter något som kunde användas till bordsben. Hittade fyra pinnar från en repstege jag köpte en gång. De är lite snea, men otålig som jag är tyckte jag ändå att det var värt ett försök. I och med att jag hade allt förutan furuskivan hemma så blev totalkostnaden 79 kronor.


Jag började med att förborra både "benen" och skivan. Mätte in fem centimeter från kanterna på bordsskivan så att benen skulle hamna jämnt. På benen blev hålet mest där borren fastnade, men försökte ha så centrerat som möjligt.
Bordet var supervingligt så jag fäste med vinkel...saker?? Bordet är fortfarande vingligt, men i alla fall lite bättre. Sedan hittade jag de där svarta...tassarna (???) i min verktygslåda som passade perfekt. Man kan höja dom genom att skruva på nedersta delen så bordet blev ytterligare lite mindre vingligt - hurra. Plus att det ser lite proffsigare ut. (Älskar när man hittar saker man inte har en aning om att man sparat och hittar ett perfekt användningsområde)



Färdigt och klart. Osäker på om jag ska måla om eller inte. Benen är skavda på vissa ställen och så, men just nu behåller jag trät. Tror att detta är ytterligare ett tillfälligt soffbord i jakt på det perfekta, men tills dess har jag i alla fall lite mer yta på att ställa saker på när jag sitter i soffan (vilket är typ alltid). 

Här är mitt gamla soffbord. Jag har massa sticklingar att plantera idag så det ska fyllas på under dagen. Hurra för förändring, växter, hemmabygge och sol!





8 kommentarer:

  1. Men alltså WOW! Det här är så himla, himla snyggt. Älskar konstruktionen lika mycket som utseendet på bordet. Toppenprojekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Är kul att prova sig fram!

      Radera
  2. Så jäkla snyggt! Gillar verkligen det här! Jag hade tänkt bygga ett bord också, men kunde inte hitta materialet jag ville ha, men jag måste verkligen se till att göra det nu. Och jag var tveksam på om det skulle vara snyggt med rundstavar till ben men nu när jag ser hur det ser ut (okej dina var pinnar från en repstege men ser ju i princip ut som rundstavar) så vill jag inte ha något annat, riktigt fint!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men kanske ngt för att få det att bli lite mer stabilt bara. Set funkar nu, men inte den snyggaste lösningen kanske. men det är grymt kul att ha ett egetgjort bord.

      Radera
  3. Skitsnyggt blev det! Och så himla underbart att kunna använda grejer ur materialsamlingen och få en ny möbel billigt och relativt miljösmart. Tjoho!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja men verkligen. Har så mycket sparat här hemma som man vart nära på att slänga och det är så kul när man hittar ett användningsområde.

      Radera
  4. Älskar att "tager vad man haver" kan bli något så himla snyggt. Bra jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men eller hur! Det känns så himla kul coh bra

      Radera