lördag 16 april 2016

Báhn mi och sötpotatispommes


Lyckades för första gången få krispiga sötpotatispommes. 
Det här behöver du:
-Sötpotatis
-Majsstärkelse
-Salt (jag använde mig av havssalt med lime)
-Paprikapulver
-Salt och peppar
-Olja


Så här gjorde jag:
*Skala potatisen och skär i stavar. Lägg i kallt vatten. Minst en timme
*Torka bort vattnet och lägg potatisarna i en tom skål. 
*Häll på majsstärkelsen och kryddorna. Gnugga in riktigt ordentligt.
*Häll på oljan och gnid försiktigt (så att alla täcks men inte så att blandningen glider av)
*In i ugnen på 200 grader i typ 20 minuter. Vänd efter halva tiden. (Obs ha koll på dom, glömde kolla tiden så uppskattar bara att det var ca 20 minuter)

Till potatisen gjorde jag en gudomligt god báhn mi utifrån det här receptet. Det var lite för mycket bröd på de jag köpte så efter jag tog bilden gröpte jag ur toppen, vilket blev prima! Majonäsen blandade jag med lime och sriracha. Tips på toppenmat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar