lördag 10 september 2016

Lampskärm i trä


Ibland köper jag saker utan att veta vad jag ska göra med det. Träfanerlängderna var en sådan sak. Först plockade jag fram dom häromdagen och gjorde som en servetthållare till min systers present (ett ihoprullat brev där det stod att vi ska på Arken Spa. Tjo). Men så låg de kvar här på soffan och hånade mig för att jag inte kom på något att göra med dom. Men så idag fick jag inspiration och satte ihop en lampskärm. 





Det behöver man:
  • Tunna rundstavar
  • Träfanérlängder 
  • En träkloss
  • Limpistol eller trälim
  • Spik och hammare


Såhär gjorde jag:
  • Först klippte jag lagom långa bitar, alla ska vara lika långa. Några delade jag på mitten för att få lite variation. Tänk att det måste vara tillräckligt mycket utrymme för att en lampa ska få plats utan att ligga emot träet. 
  • Bitarna limmade jag fast först på ena rundstaven och sedan den andra så det blev en fin båge.
  • Sedan limmade och spikade jag fast rundstavarna på en träkloss (lyxen med att arbeta på skola är att man får hämta spillmaterial från träslöjden)
  • Hittade en lamphållare som man kan skruva fast och satte fast på träklossen. Klart.
Det hela tog knappt 30 minuter.




2 kommentarer:

  1. Men åh, vilken fiffig och rolig idé!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh känner att jag avancerar mig upp (även om detta var ganska lättarbetat) och är snart på din nivå :*

      Radera